مجله فست کامپانی (Fast Company) هر ساله لیستی ۵۰ تایی از نوآورترین شرکتهای جهان ارائه میکند. برای تهیه این لیست نظرسنجی از ادیتورهای مجلات اقتصادی، گزارشگران بازارهای کسب وکار و مشارکت کنندگانی بیرونی ( که طی یک ثبت نام عمومی تعیین میشوند ) صورت میپذیرد. در این نظرسنجی از مشارکت کنندگان خواسته میشود تا قابل توجه ترین نوآوریهای سال را معرفی کنند و تاثیرات آن نوآوری بر کسب وکارها، صنایع و فرهنگ را مشخص سازند.
نکته جالب در لیست ۵۰ تایی سال ۲۰۱۹ پایین آمدن شرکت اپل از تخت پادشاهی شرکتهای نوآور است. این غول دنیای تکنولوژی جایگاه نخست سال پیش خود را با جایگاه ۱۷ ام عوض کرده است. آنطور که ادیتور مجله فست کمپانی، آنا فیرلی به گزارشگر سی ان بی سی گفته است:« آنها (اپل) واقعاً با دستگاههای جدیدشان زمینه تازهای ایجاد نکردند، و فروش سخت افزارهایشان هم با کندی صورت پذیرفت.». البته اپل در حال سرمایه گذاری بر روی پردازندهی نسل جدید خود است. بنا به گفته فیرلی:« آنها چیپهایی ساخته اند که قادرند عملیاتهای سنگین ِداده محوری مانند هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و عکاسیهای فوق پیشرفته را انجام دهند. بنابراین آنها اکنون در حال زمینهسازی برای نوآوریهای فراوان در سالهای آینده هستند.»
در ادامه ده شرکت نخست این لیست میآید. از منظر مجله فست کامپانی این شرکتها توانسته اند در دنیای متغیر و پر حرکت امروز رشد چشمگیری داشته باشند و با نوآوریهای خود عمیقاً صنعت و فرهنگ را تحت تاثیر قرار دهند.
۱-Meituan Dianping
جایگاه اول لیست فست کامپانی به یک شرکت چینی ساخت اپلیکیشن اختصاص دارد. محصولات این شرکت خدماتی چون رزرو اتاق در هتلها، تهیه بلیط فیلم، رساندن غذا و …. را تسریع میکند. در نیمه اول سال ۲۰۱۸، این شرکت ۲۷٫۷ میلیارد تراکنش به ارزش ۳۳٫۸ میلیارد دلار انجام داد و موفق شد به بیشتر از ۳۵۰ میلیون نفر خدمات رسانی کند.
۲-Grab
گرَب یک شرکت سنگاپوری درخواست فوری خودرو است که موفق به شکست اوبر در آن کشور شد. هم اکنون بسیاری از رانندگان ناوگان اوبر به این شرکت پیوستهاند. گرب همچنین کار خود را به حوزه رساندن غذا، خدمات مالی، رزرو سفر گسترش داده است و توانست در سال ۲۰۱۸ درآمدری یک میلیارد دلاری کسب کند.
۳-NBA
انجمن بسکتبال آمریکا، ان بی ای، سال پیش هم به علت نوآوری هایش در زمینه استریمینگ بازیهای ورزشی در لیست فست کامپانی قرار داشت. امسال ان بی ای توانست سیستم استریمینگ خود را بهبود دهد و ۳ درصد اعضای بیشتری به جامعه خود جذب کند. علاوه بر این ان بی ای با پذیرش لیگ بازیهای ویدیویی NBA 2K به عنوان یک ورزش الکترونیکی موفق به افزایش ۲۵ درصدی درآمدهای خود شد.
۴-Walt Disney Company
وقتی به جنگ بر سر صنعت استریمینگ میرسیم، دیزنی بهترین موقعیت را در مقایسه با نتفیلکس پیدا کرده است. این غول رسانهای در سال گذشته سرویس دیزنی پلاس را راه اندازی کرده است که شامل محتواهای جدید و همچنین یک کتابخانهی عظیم از فیلمها و سریالهای تلویزیونیشان میشود. از نظر مجله فست کامپانی این سرویس یک « پورتفولیو بی نظیر » است.
۵-Stitch Fix
خرده فروشی اینترنتی استیچ فیکس را میتوان یک کمپانی آنالیز داده دانست که در نقاب یک خدمت اشتراکی پوشاک فعالیت میکند. به ظاهر استیچ فیکس لباسهایی که بر اساس سلیقه مشتریانشان دوخته شدهاند را به صورت یک سرویس اشتراکی ماهیانه برای آنها ارسال میکند. اما از نظر ادیتور مجله فست کمپانی: « آنچه که در سطح زیرین آن در حال رخ دادن است در واقع یک تحلیل دادهی بسیار پیچیده است که لباسی که شما میپسندید و اندازه شماست را پیدا میکند. آنها حتی میتوانند لباس هایی را پیدا کنند که شما نمی دانستید با استایل شما میخواند» . استیچ فیکس در سال ۲۰۱۷ عرضه عمومی شد. آنها در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱٫۲ میلیارد و در نیمه نخست ۲۰۱۹ به میزان ۳۶۶ میلیون دلار در آمد داشته اند.
۶-Sweetgreen
سوئیت گرین یک کسب وکار ارائه غذا به صورت مستقیم از مزرعه به سر میز است. این شرکت هم اکنون ۹۱ رستوران در ۸ ایالت آمریکا دارد و بر طبق پیش بینیها تا آخر سال ۱۵ عدد هم به این تعداد افزوده خواهد شد. مجله فست کامپانی به حس تعلق مشتریان به محصولات این شرکت به دلیل زنجیره تامین شفاف، استفاده از محصولات تازهی محلی و محیط زیستی بودن تمام فعالیتهای آنها اشاره میکند. همچنین مشتریان میتوانند از طریق اپلیکیشن این شرکت به صورت بهینهتری محصولات را دریافت کنند. این اپلیکیشن هم اکنون بیش از یک میلیون بار دانلود شده است.
۷-Apeel sciences
جیمز راجر به دنبال راهی برای کاهش میزان گندیدگی غذاها بود. به همین دلیل در سال ۲۰۱۲ شرکت اپییل ساینس را پایه گذاری کرد و توانست از بنیاد بیل و ملینا گیت برای آن سرمایه جذب کند. هدف این شرکت تولید یک لایه محافط گیاهی خوراکی بود که از فساد مواد غذایی جلوگیری کند. در ماه می گذشته، این شرکت کار خود را با کشیدن پوششهای مخصوص بر روی محصول آووکادوی ۲۵۰ مغازه خوارابار فروشی آغاز نمود. به زودی اپیل ساینس برنامه خود را به تعداد بیشتری از غذاهای ارگانیک گسترش خواهد داد.
۸-Square
اسکوئر شرکتی است که خود را در فضای پرداخت و واریزهای مالی برجسته ساخته است. آنها به طور مداوم به دنبال راههایی هستند تا از دشواریهای پرداختهای مالی بکاهند. آخرین پیشنهاد آنها با عنوان اسکوئر ترمینال، یک ماشین همه کارهی اعتباری با اتصالات بی سیم و یک صفحه لمسی است. اسکوئر بیش از ۲۳ میلیارد دلار تراکنش در سه ماهه گذشته انجام داده که نسبت به مشابه سال گذشته ۲۹ درصد رشد داشته است.
۹-Oatly
این کمپانی سوئدی یک شیر جایگرین از جوی ساییده شده ارائه میکند. این شیر اولین بار در سال ۱۹۹۰ تولید شد اما تا سال ۲۰۱۶ به ایالت متحده راه نیافت و دقیقاً همین زمان بود که رشد چشمگیری را تجربه کرد. در بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ در آمد کمپانی از یک و نیم میلیون دلار در سال تا ۱۵ میلیون دلار رشد کرد . اوتلی هم اکنون در ۲۵۰۰ کافی شاپ و ۱۵۰۰ خواربارفروشی حضور دارد و پیش بینی می شود فروشش دوبرابر سال پیش گردد.
۱۰-Twitch
یکی دیگر از بزرگان تکنولوژی امریکا یعنی آمازون با سرویس ویدیویی توییچ در این لیست حضور دارد. فست کمپانی توییچ را به علت رشد سریعش در استریم آنلاین به عنوان یکی از شرکتهای لیست خود معرفی کرده است. این سرویس هم اکنون برای جامعه بزرگ گیمرها شناخته شده است. علاوه بر آن این سرویس راهش را به سمت نوعی از شیکه لایو استریم اصلی در جهان می گشاید که شما میتوانید در آن هر چیز را به صورت زنده تماشا کنید. از جلسه شهادت در کنگره گرفته تا کلاسهای فیتنس دکتر ماراتون یا بازیهای ان اف ال. در این شبکه بر هم کنش میان استریمرها و جامعهای که آنها را مشاهده میکنند بسیار قوی است.
برای خواندن لیست کامل شرکتهای برتر نوآور به این لینک مراجعه کنید.