اهمیت فرهنگ سازمانی
در دنیای کسب و کار برای پیشی گرفتن از رقبا، شرکتها چارهای ندارند جز این که محصولات، بازاریابی، روشهای استخدام و تاکتیکهای حفظ کارکنان خود را بهبود دهند. فشارهای خارجی و تهدیدات دیگر شرکتها، کارآفرینان را به سمت راهبردها و راهحلهای جدید برای رشد کسب وکارشان سوق میدهد. در واقع هیچ راهی برای موفقیت جز با نوآوری وجود ندارد.
ضروری است که برای فهم مشتریان، به صورت مداوم نتایج را اندازهگیری کنید و ایدهها و راه حلهای جدید را امتحان کنید تا پاسخگوی نیاز آنها باشید. راهبردهای بازاریابی که در گذشته برای جذب مشتری موثر بودند اگر به صورت مداوم نتایج را ارزیابی نکنید و تغییرات متناسب را ایجاد ننمایید ممکن است در طی زمان ناکارآمد شوند، این در حالیست که رقبای شما همواره با ایدهها، محصولات و راه حلهای جدید از راه میرسند برای این که کسب وکار خودشان را گسترش دهند. چیزی که پیش از این راهگشا بوده است ممکن است در حال حاضر به کار نیاید.
این که بتوانیم به صورت مستمر ایدههای جدید خلق کنیم تا مشتریان را به خودمان جذب کنیم و کسب و کارمان را رشد دهیم میتواند بسیار چالش برانگیز باشد، و واقعیت این است که ناتوانی برای معرفی تاکتیکهای جدید برای کسب وکار خسارت آور است. با توجه به نظرسنجی موسسه نوآوریهای مالی گارتنر، سیاستهای داخلی و فرهنگ سازمانی بستهای که به ایدههای افراد شخص ثالث گشوده نیست، یا این که نمیتوانند ایدههای جدید را با آغوش باز بپذیرد برای نوآوری مخرباند.
پاکسازی یک فرهنگ کار سمی و جایگزینی آن با یک فرهنگ کاری سالم، نقشی حیاتی در ایجاد نوآوری و رشد کسب وکار بازی میکند. در واقع این نیروی محرکی برای تغییر است. بدون یک فرهنگ سازمانی با طراوت، چگونه کارمندانتان به راحتی ایده های جدید خود را برای رشد کسب وکارتان مطرح کنند؟
یکی از چالشهای اساسی کسب و کارها حفظ کارکنان است. وقتی یک نفر از شرکت خارج میشود شما باید جای خالی او را پر کنید، که این به معنای تکرار فرآیند دشوار جذب نیرو و مواجه شدن با مشکلاتی است که برای پیدا کردن فرد مناسب وجود دارد. اما اگر فرهنگ همکاری درون سازمانی قوی داشته باشید، کارکنان علاقه مند میشوند که بمانند. این یک امتیاز جذاب است که میتواند شما را از رقبایتان متمایز کند. وقتی یک فرهنگ سازمانی سالم دارید، شما کارکنان شادی خواهید داشت، و در نتیجه مشتریان راضی هم خواهید داشت.
داشتن فرهنگ سازمانی پویا برای رشد کسب وکارتان ضروری است، اما چگونه می توانید محیطی را ایجاد کنید که ایده ها و راه حلهای جدید را پذیرا باشد؟ در ادامه به چند نکته در این زمینه اشاره می کنیم.
پذیرای تنوع باشید
یک راه برای ارتقای فرهنگ درون سازمانی در آغوش کشیدن تنوع است که به معنای آزاد بودن از تبعیضهای جنسیتی، نژادی، دینی و گشوده بودن به افراد با پس زمینههای متفاوت است. تنوع در تیمها صرفا مسئلهای مربوط به عدالت اجتماعی نیست، بلکه تاثیر عظیمی بر تعاملات درون شرکت دارد. پذیرای تنوع بودن، شرکت شما را قادر میسازد که تیم هایی را تشکیل بدهد که دارای نگاه ، ایده و تجربیات متفاوتی هستند. اگر شما فضایی را ترویج دهید که در آن هرکس به راحتی بتواند افکارش را با دیگران به اشتراک بگذارد، کارکنان آسان تر با یکدیگر کار میکنند و به سوی ایدهها و راه حلهای جدید گشوده ترند، که در نتیجه این مسیر را برای نوآوری هموار میسازد. در واقع، تحقیقات نشان میدهد تیمهایی که پذیرای افراد متفاوتتری هستند نسبت به همتایان خود در وظایف تیمی بهتر عمل می کنند.
یک تعریف روشن از معنای نوآورای برای کسب و کارتان تعیین کنید
نوآوری صرفا “اندیشیدن خارج چهارچوبها” نیست. مانند هر تلاش دیگری، ضروری است که اهداف روشنی داشته باشید و مطمئن شوید که همهی اعضای تیم میدانند چه کاری برای رسیدن به نوآوری باید انجام شود. همهی فرایند ها را مدل سازی کنید و معیارها یا KPI مشخص کنید که نشانگر موفقیت برای تیمهای شما باشد.
فضایی برای گفتگو ایجاد کنید
بسیاری برای به اشتراک گذاشتن احساسات و ایده هایشان با دیگران به خصوص در محیط کار احساس راحتی نمیکنند. این شرایط زمانی بدتر میشود که، برخی شرکتها کارکنان رده پایینشان را در گفتگوهای کاری راه نمیدهند که ممکن است نکات و ایدههای حائز اهمیتی داشته باشند. اگر شما فرهنگ گفتگو را در شرکتتان جا بیاندازید، میتوانید همهی کارکنان را برای مطرح ساختن ایدهها و نظرات دربارهی ابعاد متفاوت کسب و کار کنار هم جمع کنید. کارکنان را از وضعیت کنونی شرکت، قوتها و ضعفهای آن و این که چه کارهایی در شرکت در حال انجام است مطلع سازید. مطمئن باشید از غنای بصیرتهایی که همکارانتان با شما به اشتراک میگذارند شگفت زده خواهید شد. با شکل دادن به فضایی برای گفتگو و ایجاد این احساس بین کارمندان که ایدههایشان مهم است، آنها را به سوی فعالیت و تعامل بیشتر با دیگران هدایت کنید که در نتیجه باعث شتاب گرفتن فرآیند نوآوری در شرکت میشود.
سیاستهای کنونی شرکت را بازنگری کنید
زمانی که کسب وکارتان را راه می اندازید، شما به احتمال زیاد مجموعهای از اصول راهنما را وضع میکنید که بر اساس آنها کارهای شرکت روی روال بیفتند. اما در طی زمان ، آن اصول راهنما دیگر قابل اعمال بر نیازهای متغیر کسب و کار و صنعتی که در آن فعالیت می کند نیست. با بازنگری در اصول راهنمایی که در سالهای اولیه شرکت تنظیم کردید درهای شرکت خود را به سوی نوآوری بگشایید و ببیند که آیا آنها هنوز برای کسب و کار شما مناسب هستند یا در واقع جلوی رشد شما را میگیرند. ساده نیست که چیزی که به آن عادت کردید را تغییر دهید، اما به چالش کشیدن خودتان ظرفیتهای واقعی شرکتتان را آشکار میکند
تنها چیز ثابت در این جهان این است که جهان همواره در حال تغییر است. ممکن است از شنیدن این جمله خسته شده باشید، اما این یک حقیقت است. اگر تغییر اجتناب ناپذیر است، در نتیجه ضروری است که با ایده ها، راه حلها و راهبردهای جدید با آن سازگار شویم. نوآوری تضمین میکند که شما همیشه در حوزه فعالیت خودتان پیشرو باشید، و به طور مداوم نیازهای در حال تغییر صنعت و مشتریان را رصد کنید. و برای این، شما نیاز به یک فرهنگ سازمانی قوی دارید. این نکته ها را در ذهن داشته باشید تا به شما برای ایجاد یک محیط کاری که حمایتگر نوآوری است کمک کند.
منبع: innovationmanagment