هدف اصلی یک استارتاپ رشد سریع و دست یافتن به میزان سودآوری مناسب است. اگرچه، این قاعده برخی استثناهای ارزشمند هم دارد. تعداد زیادی استارتاپ احتماعی وجود دارند که هدف اصلی آنها صرفا حداکثر کردن سود مالیشان نیست، بلکه به جای آن، انجام عمل خیر و داشتن اثرات مثبت را در اولویت قرار میدهند. این هدف شریف بسیاری از فعالان موسسات غیر انتفاعی را گرد خود جمع کرده است یعنی استارتاپهای الهام بخشی که در بخش نوآوری اجتماعی، تحول اجتماعی و کار آفرینی اجتماعی فعال هستند. در این مقاله، ما برخی از استارتاپهای اروپایی را برگزیدیم که یا با راهبردها، مفاهیم و ایدههای جدید خود قدم به میدان گذاشتهاند تا نیازهای اجتماعی را حل و فصل کنند یا برای اجرایی کردن راه حلهای پیشین تلاش میکنند.
۱- AID:Tech
استارتاپ دوبلینی AID:Tech راه حلهایی مبتنی بر ایجاد شفافیت برای کمک به موسسات مردم نهاد بین المللی، دولتها، خیریهها و شرکتها ارائه میکند تا بتوانند با برخی از مهترین مسائل حوزههایی که در آن فعال هستند روبرو شوند. این استارتاپ به طور خاص، بر روی کمک به حل بزرگترین مشکلات توسعه جهانی تمرکز دارد که شامل موارد چون هویت حقوقی و فساد مالی میشود. AID:Tech که در سال ۲۰۱۶ پایه گذاری شد با استفاده از تکنولوژی بلاکچین و هویت دیجیتالی بصیرت بی نظیری در موردKPI های مشتریانش فراهم میکند و ابزارهای گزارشی عالی در اختیار آنها قرار میدهد. این پلت فرم در برخی از چالش برانگیز ترین نقاط جهان مورد استفاده قرار گرفته و توانسته بسیاری از مشکلات – از جمله کلاهبرداری- را که پیش ازین تصور نمی شد بتوان راه حلی برای آن یافت مرتفع کند. این استارتاپ در ژوئن ۲۰۱۸ توانست۱ میلیون یورو افزایش سرمایه انجام دهد.
۲-TRINE:
استارتاپ اسکاندیناویایی TRINE از سرمایه گذاری جمعی استفاده میکند تا افراد سرتاسر جهان را برای حمایت از پروژههای انرژی خورشید توانمند سازد. به تعبیر دیگر، تعهد بین المللی تراین فراهم سازی جذب سرمایه برای کارآفرینانِ محلی انرژی خورشیدی در کشورهای در حال توسعه، و در نهایت، برق رسانی خورشیدی به بخش عظیمی از سیاره زمین است. برای دست یافتن به این هدف، تراین پلت فرمی از متخصصان و نیازهای مناطق مختلف را فراهم میکند تا سرمایه گذاری ایمن بر روی پروژههایی که به دقت انتخاب شدهاند را ممکن سازد. برای هر پروژه، سرمایه گذاران جمعی هزینهی اولیه برای نصب یک سیستم خورشیدی را میپردازند و این هزینه به کمک برق خورشیدی تولید شده به آنها بازپرداخت خواهد شد. بعلاوه، در پروژههای موفق که به سود دهی برسند سرمایه گذاران سود هم دریافت خواهند کرد که به معنای برد برای همه طرفهای مشارکت کننده در پروژه خواهد بود. اما مهمتر از همه اینها تامین انرژی مناطق فقیرنشین جهان و بالابردن سطح استاندارد زندگی این طبقه است. بین ژوئن ۲۰۱۷ و اگوست ۲۰۱۸ این استارتاپ موفق شد ۷٫۴ میلیون سرمایه برای انجام پروژههای انرژی خورشیدی فراهم کند.
۳-KIRON:
کایرون که سال ۲۰۱۵ در برلین پایه گذاری شد، پلت فرم آنلاین آموزشی است که به طور خاص به دنبال آموزش به پناهندگان است. هدف این استارتاپ ساختن دنیایی است که در آن هرکسی شانسی برابر برای دست یافتن به به آموزشهای سطح بالا داشته باشد. برای ممکن ساختن و تسهیل دسترسی به آموزش سطح بالاتر برای پناهندگان این شرکت یک مدل نوآرانه آکادمیک را اتخاذ کرده است . آموزش آنها شامل دورههای دیجیتالی میشود اما علاوه بر آن این استارتاپ از افراد واقعی استفاده میکنند که در میان آنها تعداد زیادی از افراد با سطح تحصیلات بالای دانشگاهی نیز قرار دارند.
۴- Handiscover:
هندیز کاور وب سایت رزو سفر است با تعداد زیادی مقصدهای گردشگری و البته یک امکان ویژه: فیلتر کردن مقاصد بر اساس نیازهای افراد معلول و یا دارای مشکلات خاص. این پلت فرم اجازه میدهد که کاربران متناسب با سطوح مختلف معلولیت مقاصد خودشان را انتخاب کنند. این وب سایت انتخابهای گسترده ای را ما بین ۲۳۰۰۰ مکان در بیش از ۵۲ کشور جهان با تمرکز بر انگلستان، فرانسه، اسپانیا، اوکراین و کرواسی پیش روی کاربران خود قرار میدهد. این شرکت سوئدی در سال ۲۰۱۴ توسط پدری که پسرش از بیماری مربوط به ماهیچههایش رنج می برد تاسیس شد. این استارتاپ تا کنون موفق شده است بیش از ۱٫۸ میلیون یورو جذب سرمایه انجام دهد.
۵- Kaitiaki:
کیتیاکی استارتاپ ایتالیایی است که در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد و هدف مشخص اجتماعی برای خودش تعیین کرده است: مقابله با خشونت آنلاین بر علیه کودکان. برای دست یافتن به این هدف ، کیتیاکی اکوسیستم دیجیتالی اجتماعی خودش را ساخته که شامل مجموعهای از نرم افزارها مبتنی بر هوش مصنوعی برای مقابه با قلدری آنلاین است. این استارتاپ به تازگی در سطح جهان مورد توجه قرار گرفته است، البته اگر آمار ۱۱٫۵ میلیون کودک اروپایی که مورد خشونت آنلاین قرار گرفته را در نظر بگیرید اهمیت این استارتاپ آشکار می شود . برای مواجه با این طاعون دیجیتالی، کیتیاکی راه حلهایی را فراهم می کند که شامل تحلیل رفتاری بر روی پروفایل آنلاین کودکان و نظارت همزمان می شود. این استارتاپ با ترسیم تهدیدهای آنلاین، کودکان و والدینشان را تشویق میکند نسبت به خطرات محیط آنلاین هشیاری بیشتری داشته باشند و از شبکه های اجتماعی به صورت مسئولانه استفاده کنند.
۶- Karma:
کارما استارتاپی مستقر در استکهلم است که به کمک اپلیکیشن خود به رستوران داران خواربار فروشیها و کافه ها کمک می کند تا از طریق فروش غذاهای مازادشان به مشتریان با قیمتهای کمتر ضایعات غذاییشان را به حداقل برسانند. دادهها درباره ضایعات غذایی نشان میدهد که یک سوم از همه تولیدات غذایی از بین می روند. این استارتاپ در سال ۲۰۱۵ پایه گذاری شد تا دو مشکل را به کمک اپلیکیشن نوآورانه اش حل کند: از یک سو از تبدیل شدن غذاهای فروخته نشده به ضایعات جلوگیری کند و از سویی دیگر به کاربران ثبت نام کرده کمک کند که از غذاهای خوشمزه با نصف قیمت معمولشان لذت ببرند. این استارتاپ تا کنون نزدیک به ۱۶٫۷ میلیون دلار جذب سرمایه انجام داده است.
۷-second home:
خانه دوم شرکتی است که با هدف تاثیر گذاری اجتماعی شکل گرفته و به تشوق هنر، فرهنگ و پرورش کارآفرینی اجتماعی میپردازد. این استارتاپ که مقر آن در لندن است ، محل کار اشتراکی و فضای لازم را در اختیار افرادی با پس زمینه هنری شامل هنرمندان، متفکران، سازندگان و کار آفرینان قرار میدهد. متخصصان و افراد گوناگون از حوزههای مختلف هنری مانند مد، فیلم سازی، تولیدات هنری، طراحی و غیره در کنار هم قرار میگیرند تا کارها بزرگ شکل بگیرند. از ابتدای تاسیس تا کنون خانه دوم محلی برای کنار هم جمع شدن بسیاری از بزرگان صنعت مد یا فیلم سازی بوده است. این شرکت تا کنون بالغ بر ۳۵٫۲ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.
۸- Logically:
لاجیکالی یک استارتاپ با تکنولوژی بالا مبتنی بر یادگیری ماشینی است که هدف اصلی آن شناسایی خبرهای جعلی و گمراه کننده است. این شرکت بریتانیایی که تا به حال نامهای زیادی برای آن گذاشته شده است- از جمله موتور جستجوی اخبار جعلی- قادر است به کمک پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشینی و بصیرت انسانی به مقابله با سوگیریها نادرست و اخبار جعلی در هر موضوع مد نظر بپردازد. پلت فرم لاجیکالی در نهایت به عنوان نوعی فیلتر عمل میکند و کاربران را مطمئن می سازند که اطلاعات که مشاهده میکنند قابل اطمیناناند. این استارتاپ که در مراحل نخست رشد خود قرار دارد تا کنون ۱ میلیون یورو جذب سرمایه انجام داده است.
۹- eSolidar :
ای سالیدار یک بازار خیریه آنلاین است که در آن شهروندان میتوانند از اهداف نیکوکارانه و اجتماعی مد نظر خودشان حمایت کنند. از سال ۲۰۱۴ تا کنون این استارتاپ کاربران خود را به فروشگاههای خیریه، رویدادهای خیریه که سلبریتیها و برندها برگزار میکنند و دیگر فعالیتهای عام المنفعه متصل ساخته است. رفاه اجتماعی، محیط زیست، رفاه حیوانات، حمایت از قربانیان حوادث، فرهنگ،حقوق بشر، آموزش، حمایت از سالمندان و ناتوانان برخی از اهدافی که این استارتاپ پیگیری مینماید. برای ادامه دادن به فعالیت ها خیریه خود این شرکت تا به حال ۱٫۲ میلیون دلار افزایش سرمایه داده است.
۱۰- Aponomy:
آپونومی استارتاپی سوئدی است که در سال ۲۰۱۶ فعالیت خود را در زمینه منابع انسانی با یک رویکرد بسیار خاص و پلت فرمی نوآورانه آغاز کرد. این استارتاپ به افراد و شرکتها وعده میدهد که بتوانند هدف خود را در کار و زندگی شخصی بیابند. این ادعای بزرگ با تعهد این شرکت برای استفاده از تکنولوژی اطلاعات جهت محقق کردن اهداف سازمان ملل متحد برای از بین بردن فقر، حفاظت از سیاره و اطمینان یافتن از صلح همراه میشود. نخستین نسخه ازین پلت فرم امسال رونمایی می شود که در مرحله نخست بیش از صد و سی هزار دلار جذب سرمایه کرده است.
مطالب مشابه در زمینه استارتاپها:
۵ استارتاپ فعال در صنعت حمل و نقل
۵ استارتاپ که نگاه ما به صنعت غذا را تغییر دادند
۵ استارتاپ برتر در صنعت مد و پوشاک
۱۰ استارتاپ اروپایی برتر فین تک
۷ استارتاپی که با بازاریابی محتوا به رشدی خیره کننده دست یافتند