معمولاً نوآوری نیروی هدایت کننده کارآفرینان به سوی موفقیت اقتصادی است. امروزه و به خصوص در صنایع دیحیتال، بهرهبردن از پتانسیلهای نوآوری از اهمیت فراوانی برخوردار است. اما چگونه می توانیم در یک شرکت، نوآوری را تقویت کنیم و در این زمینه باید چه چیزهایی را مورد توجه قرار دهیم.
چرا نوآوری برای شرکتها بسیار اهمیت دارد؟
با کمک نوآوری، شرکتها میتوانند انگیزه لازم را در کسب وکار خود ایجاد کنند تا تضمین کننده بقای بلند مدت آن ها در بازارهای به شدت رقابتی باشد. هر توسعه جدیدی با یک ایده آغاز می شود. اگرچه، توسعه یک نوآوری به میزان کمی به ایده اولیه آن وابسته است، چرا که قابل استفادهشدن ایدهها نیازمند تلاشهای فراوانی است. ازین رو، بهترین ایدهها هم اگر به خوبی اجرایی نشوند کاردبردی نخواهند داشت و به نتیجه روشنی نمیرسند. باید بدانید که اگر شما از یک راهبرد نادرست در توسعه ایدههایتان استفاده کنید، نه تنها زمان ارزشمند را از دست میدهید بلکه باید با ضرر و زیانهای مالی هم دست و پنجه نرم کنید. اگرچه، یک راهبرد درست میتواند یک ایده کوچک را هم با سرعت زیادی به مبنایی برای موفقیت دراز مدت تبدیل کند.
نقش کارکنان شرکت در این زمینه کدام است؟
خلاقیت کارکنان، یکی از منابعی اصلی توسعه ایدههای خارق العاده است. ازین رو معمولاً افکار خودجوش کارکنان است که منجر به یک نوآوری در عمل میشود. آزادی برای خلاقیت داشتن یکی از پیش شرطهای لازم برای شکل گیری ایدههای نوآورانه است. در این جا شرکت این وظیفه را دارد که فضای آزادی را برای کارکنانش فراهم بیاورد و به هیچ وجه این فضای آزاد نباید به معنای اضافه کاری باشد. علاوه بر این ارتباط و تبادلات مابین مدیران و کارمندان بسیار در توسعه و اجرایی شدن نوآوری اهمیت دارد. اما چگونه می توانیم نوآوری در شرکت را ارتقا دهیم؟
ده نکته برای ارتقای نوآوری در شرکتها
۱-بازارهای جدید را کشف کنید
به جای رقابت با رقبای سرسخت در بازاهای به شدت رقابتی، شرکتها باید تلاش کنند بازارهای دست نخورده و بکر را پیدا کنند. یک رویکرد خوب برای پیدا کردن چنین بازارهایی تعریف کردن مشخصههای صنعتی شرکت خودتان است. برای مثال اگر شما خود را به عنوان یک شرکت ساخت تکنولوژی خانههای هوشمند تعریف میکنید آنگاه میتوانید با بازتفسیر عناصر و ویژگیهای اصلی چنین شرکتهایی به یک جایگاه کاملا متفاوت و خاص برای خودتان دست پیدا کنید.
۲-تنوع کلید نوآوری است
داشتن تنوع بالا در ترکیب تیم شرکت شما یک زمینه مساعد رشد را برای ایدههای تازه فراهم می آورد. به همین دلیل، انتخاب پرسنل مناسب یکی امر بسیار مهم در راهبرد نوآوری است. توانایی نوآوری در تیم هایی که ترکیبی از زنان و مردان با سنین متفاوت و پس زمینه های مختلفند به شدت بالا می رود.
۳- از دنیای بیرون کمک بگیرید
هم اکنون تعداد زیادی از کمپانیهای بین المللی از امکان شبکه سازی برای توسعه نوآوری بهره میبرند. به جای یافتن راهحلهای داخلی، جمع سپاری به طور فزایندهای در مدیریت نوآوری مورد استفاده قرار میگیرد. با مشارکت دادن مشتریان و تسترها از منابع بیرونی شرکت، ورودی خلاقیت میتواند به شدت افزایش یابد، که در نهایت به طور چشمگیری موقعیت برای ارتقا نوآوری را بهبود می بخشد.
۴- ایجاد فضای آزاد
همانطور که در آغاز هم به آن اشاره شد، نوآوری ارتباط نزدیکی با داشتن آزادی برای ایجاد خلاقیت دارد. در این زمینه، فشردگی زمانی و فشار کاری میتوانند تاثیرات مخربی بر خلاقیت کارکنان داشته باشند. در نتیجه شرکتها باید به طور خاص مکان ویژهای را در فضای کار روزانه شان برای نوآوری در نظر بگیردند. بعضی از اوقات یک محیط کاری شخصی شده هم میتواند خلاقیت کارکنان برانگیزاند.
۵- در آغوش گرفتن ایدهها
حتی خلاقانه ترین ایدهها در یک شرکت اگر توسط دیگر افراد پذیرفته نشوند و مورد توجه قرار نگیرند بی تاثیر خواهند بود. به این طریق، افکار نوآورانه کم کم در استرس کارهای روزمره گم میشوند. برای جلوگیری ازین اتفاق، بازنگری فرایند زیرین شکل گیری نوآوری در شرکت حائز اهمیت است. یک ارزیابی انتقادی منظم از ایدههایی که هنوز به مرحله اجرا درنیامدهاند میتواند به مدیریت نوآوریها در شرکت کمک کند.
۶-ایجاد انگیزه در کارکنان
انگیزه دادن به کارکنان یک فاکتور مهم در توسعه ایدههای جدید است. درنتیجه، برای این که نوآوری به عنوان یک عامل موفقیت عمل کند، کمپانی باید مجموعهای از مشوقها رادر نظر گیرد. توجه به پیشنهادهای کارکنان توسط رهبران شرکت در این جا بسیار مهم است. اگر کارکنان ببینندکه تا چه میزان تجربه شخصی آنها که از طریق پیشنهاد مطرح شده مورد تقدیر مدیران قرار میگیرد، این خود تبدیل به یک مشوق برای آنها می شود.
۷- داشتن قوانین شفاف برای توسعه ایدهها
تصمیم در مورد این که یک ایده دنبال بشود یا نه باید بی درنگ و کاملا شفاف درون شرکت گرفته شود. نوآوری که در نوعی از برزخ معلق باشد نه تنها بر انگیزه کارکنان در آینده صدمه وارد میکند، بلکه مانعی برای توسعه مفاهیم و مدلهای کسب و کار جدید برای شرکت است. داشتن یک چهارچوب تصمیمگیری در مورد ایده ها، حتی به شکل کلی آن می توان بسیار کمک کننده باشد.
۸- آماده سازی مناسب ایده ها
اگر یک ایده برای شرکت جذاب باشد باید برای اجرای آن با دقت برنامه ریزی کند. به طور خاص، شیوه توسعه و بازاریابی محصول برای موفقیت نوآوری حائز اهمیت بسیار بالایی هستند. عامل دیگر توجه به برنامه ریزی مالی برای اجرای آن ایده است. همچنین زمان بندی نامناسب میتواند به سرعت منجر ایجاد خطا در برنامه توسعه ایده شود و موفقیت آن را به خطر بیاندازد
۹-آماده سازی شرکت برای نوآوری
در آخرین فاز تست یک نوآوری، مهم است که شرکت خود را برای معرفی آن آماده کنید. بالاتر از همه، فروش جزئی آن و برنامههای بازاریابی باید مدنظر قرار گیرند. همچنین، از آن جایی که نوآوری همیشه یک چیزجدید است کارکنان باید مهارتهایشان را افزایش دهند یا دانشهای تخصصی خود را تازه کنند.
۱۰- کنترل حائز اهمیت است
حتی بعد از ارائه محصول به بازار، شرکتها باید از نزدیک نوآوریشان را زیر نظر داشته باشند. محصولات جدید، تنها در موراد نادری بدون ایراد هستند. چک کردنهای منظم نوآوری و بهبودهای متناسب برای دست یافتن به موفقیت حائز اهمیت هستند.
نتیجه گیری:
ده امکانی که در بالا به آنها اشاره شد رویکردهای متفاوتی را نشان میدهند که به کمک آنها نوآوری میتواند به شکل پایداری بهبود یابد. مهم است که نکات به صورت تک به تک در نظر گرفته نشوند، بلکه در مقام اجرا، به صورت یک کل در نظر گرفته شوند و در فرآیند ایجاد نوآوری تا جایی که امکان دارد همه فاکتورها با هم به کار بسته شوند. این تنها راه پایه گذاری نوآوری در یک فرهنگ سازمانی در بلندمدت است.
منبع: Lead Innovation