اتفاقات هیجان انگیزی در فضای استارتاپی صنعت مد وپ وشاک در حال رخ دادن است. فناوری در حال ایجاد امکانهایی است که خردهفروشان اینترنتی تا همین چند سال پیش حتی خیالش را هم نمیکردند. پیشرفت در تکنولوژیهایی مثل هوش مصنوعی، رندر سه بعدی، جستجوی مبتنی بر تصاویر و کد های QR به استارتاپهای نوآور این امکان را داده است تا شکاف ما بین آن چه قابل تصور است و آن چه ممکن است را پر کنند. این کار فرصتهای فراوانی برای برندهای زیبایی و فشن ایجاد میکند تا فروششان را افزایش دهند، تجارت دیجیتالشان را بهبود دهند، تجربهی خرید کاربرانشان را بهتر کنند و ارتباط عمیق تری با مشتریان برقرار کنند.
بیایید به ۵ استارتاپ هیجان انگیز در حوره فشن نگاهی بیاندازیم.
۱-Intelistyle
شاید در نظر برخی طراحی استایل و مُد یک هنر باشد. اما استارتاپ لندنی اینتلی استایل نظر متفاوتی دارند. آنها رویکردی ریاضیاتی به طراحی استایل را مد نظر قرارا دادند، و بر اساس آن موتور هوش مصنوعی را توسعه دادهاند که به شما میگوید که چه چیزی با چه چیزی زیبا به نظر میرسد و پیشنهادی برای خرید پوشاک ارائه میکند. اگرچه اینتلی استایل تازه از سال ۲۰۱۷ شروع به فعالیت کرده اما تا کنون توجههای زیادی را به خودش جلب کرده است و توانسته کمک هزینه سازمان نوآوری انگلستان را هم دریافت کند. آن طور که مدیران شرکت میگویند: “ما تنها خدمتی هستیم که لباسهای شما را به طور آنی و به رایگان طراحی استایل میکنیم، چه شما آماده خرید آنها باشید یا نباشید، که در صورت دوم میتوانید فرصتهای بیشتری برای مشارکت ایجاد کند و دانش ارزشمندی این که چه چیزی دوست دارید را ایجاد نماید “. به کمک سرویس مبتنی بر هوش مصنوعیشان که قادر است طراحی استایل دقیق برای مشتریان انجام دهد، اینتلی استایل امیدوار است به اندازهای توجهها را به خودش جلب کند که به اسپاتیفای صنعت فشن مبدل شود.
۲-EverThread
هر خرده فروش اینترنتی میداند، تصاویرِ محصولات مهم ترین عنصر برای خریده شدن آنهاست. اما تولید تصاویر با جزئیات بالا از هر محصول میتواند هم زمان بر و هم گران باشد. اورترد استارتاپی است که گامی بزرگ به سمت حل این معضل برداشته اند: آنها تکنولوژی را توسعه دادند که میتواند به شکل چشمگیری خرید و فروش آنلاین را برای خردهفروشان بهبود دهد. اور ترد از یک نرمافزار اختصاصی رندر تصاویر استفاده میکند تا بتواند بینهایت مدل از یک محصول را بازسازی کند. به کمک این نرم افزار؛ خرده فروش میتواند امکان سفارشی سازی لحظهای محصول را فراهم کند. برای مثال در مورد یک لباس ساده، این نرمافزار میتواند رنگها، الگوها و بافتهای متفاوت آن را به صورت آنلاین نشاندهد. در سال ۲۰۱۸ اور ترد به عنوان یکی از استارتاپها برتر مسابقات نیویورک فشن تک لب انتخاب شد و طبق گزارش فربز این شرکت تا کنون توانسته بیش از ۱ میلیون دلار جذب سرمایه انجام دهد.
۳-Fashwell
تصور کنید که میتوانستید بدون کلمات به دنبال محصول موردنظرتان بگردید. یا به جای آن، با کلیک کردن روی کفشی که در تصاویر شبکههای اجتماعی دیدهاید محصولات مشابه آن را پیدا کنید. این کاریست که در جهان جستجوی تصویری اتفاق میافتد. استارتاپ زوریخی فشول جستجوی مبتنی بر تصاویر را به سطحی جدیدی رسانده است، با نتایج صد درصد اتوماتیک و بدون نیاز به کراپ کردن دستی توسط مصرف کننده نهایی. برای خرده فروش اینترنتی این به معنای تجربه کاربری بهتر، نرخ رها سازی کمتر و افزایش ۳۵ درصدی استفاده ماه به ماه است. مهمتر از همه، تکنولوژی فشول یک ارتباط ساده بین محصولاتی که در شبکه ها اجتماعی می بینید و تجربه خرید در زندگی واقعی ایجاد میکند.
۴-Headliner Labs
هدلاینر لبز نه تنها به عنوان یکی از بهترین استارتاپها در مسابقات فشن تک لب نیویورک برگزیده شده است بلکه مدیر عامل آن کارولاین کلت اخیرا به عنوان ۳۰ مدیرعامل برتر در بخش خرده فروشی و تجارت آنلاین توسط مجله فربز انتخاب شد. اساس کار هدلاینر لبز بر این نکته استوار است که تعامل بین خریدارد وفروشنده برای انجام یک خرید مهم است. و این که واری کانال ها سنتی ارتباط میتوان از چت بات ها، هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی برای ارتباط لحظهای با مشتریان استفاده کرد. این استارتاپ نیویورکی یک سرویس تبلیغی مبتنی برمسنجر فیس بوک نیز دارد که گزارشها نشانگر آنند که ده برابر از بازاریابی ایمیلی بهتری عمل میکنند، و همچنین آنها سرویس هدف گذاری مجدد مشتریانی دارند که میتواند ۷۰ درصد از سبدهای خرید رها شده مشتریان را بدون نیاز به ایمیل و شماره تلفن مشتریان فعال سازد.
۵-BrightLabel
از موضوع حفظ محیط زیست گرفته تا کیفیت محصول، مصرف کنندگان امروزی در مورد محصولاتی که خریداری میکنند دغدغههای فراوانی دارند. به عنوان یک استارتاپ حوزه فشن، برایت لیبل راه حلی تکنولوژیک برای پاسخ دادن به نیاز رو به رشد ایجاد شفافیت مابین برندها و مشتریان ارائه میکند. برایت لب به مشتریان اجازه میدهد با اسکن کردن یک کد QR روی محصول به اطلاعات کامل درباره آن دست پیدا کنند. این اطلاعات میتواند شامل روشهای نگه داری، اطلاعات مربوط به آلرژی، ویژگیهای زیست محیطی و حتی یک نقشه پویا از زنجیره ارزش محصول میشود. این لیبلهای دیجیتالی میتواند ویژگیهای چندرسانهای داشته باشند که بعلاوه اطلاعات متنی دارای تصاویر و ویدیوها هم هستند. برایت لیبل به برندها اجازه میدهد داستانهایی با جزئیات از محصول تهیه کنند و رابطهای مبتنی بر صداقت با مشتریانشان برقرار کنند
منبع: لانچ متریکس
مطالب مشابه در زمینه استارتاپها:
۵ استارتاپ فعال در صنعت حمل و نقل
۵ استارتاپ که نگاه ما به صنعت غذا را تغییر دادند
۱۰ استارتاپ اجتماعی برتر در قاره اروپا
۱۰ استارتاپ اروپایی برتر فین تک
۷ استارتاپی که با بازاریابی محتوا به رشدی خیره کننده دست یافتند