نوآوری سازمانی محتاج انضباط است و مانند هر چیز دیگری به تمرین و ممارست نیازمند است، تا مطمئن شوید که در لبه تواناییهای خودتان قرار دارید. اما برای داشتن سازمانهای نوآور باید بر روی چه ویژگیهایی تمرکز کنید و چگونه باید پیشرفت خودتان را رهگیری کنید؟ در ادامه ده ویژگی اصلی برشماردهایم که محیطی سالم را برای رشد نوآوری در شرکتها فراهم میکنند.
۱-فرهنگ سازمانی
شما چه برنامهای برای تشویق همکاری بین کارکنان یا تجلیل از موفقیتها و شکستها دارید؟ این که بگویید به نوآوری به عنوان یک ارزش مرکزی در شرکتتان اهمیت میدهید یک چیز است و یافتن راه هایی که نوآوری را عملاً تشویق و تزریق میکند چیز دیگری است.
۲-رهبری نوآورانه
آیا رهبران شرکت خریدار ایدههای نوین هستند و متناسب بآ آنها تغییرات مثبت ایجاد می کنند؟ باقی کارکنان شرکت مسیر حرکت خود را با رهبران آن تنظیم میکنند. کسانی که آن بالا نشسته اند چه ارزشهایی دارند؟
۳-مشارکت کارکنان
چگونه کارکنان شما ایده هایشان را با هم به اشتراک می گذارند و آیا اساسا آنها برای مشارکت در فرآیند نوآوری شرکت تهییج می شوند؟ در دنیای جدید، نوآوری امری است که همه کس باید در مورد آن احساس مسئولیت کنند.
۴-مهارتها و طرز تفکر
تمرین کردن و ارتباط برقرار کردن با همه اعضای تیم شرکت بسیار مهم است. شما چگونه همهی اعضای تیمتان را دعوت میکنید تا مانند یک فرد نوآور فکر کنند؟
۵-همکاری بین بخشی
گاهی بهترین ایدهها برای توسعه نرم افزارهای تلفن همراه میتواند از بخش حقوقی شرکت بیاید یا بهترین ایده برای بازاریابی ممکن است از تیم حسابداری باشد. شما چگونه ارتباط بین بخشهای مختلف شرکت را تسهیل میکنید؟
۶-روندهای در حال ظهور
جهان با سرعت بالایی در حال تغییر است. سازمان شما برای همگاهی با روندهای جدید و ارائه پاسخ مناسب به آنها چه کاری انجام می دهد؟
۷-اهداف و پیگیری آن ها
خیلی خوب و جالب به نظر میرسد اگر شما خودتان را یک شرکت نوآور خطاب کنید، اما واقعا از کجا چنین چیزی را میدانید؟ آیا کمپانی شما شاخص KPI تعریف کرده است که به وسیله آن میزان پیشرفت در نوآوری سازمان را اندازه گیری کند؟
۸-پاسخگویی
آیا اعضای تیم شما پیشرفتهای خود را گزارش میدهند و نتایج آزمایشهای نوآورانه شان را به اشتراک می گذارند. هم موفقیت و هم شکست باید به اشتراک گذاشته شوند.
۹-اجرا کردن
الهام گرفتن آسان تر از اجرایی کردن است. اگر همه افراد تیم شما ایدههای بزرگی داشته باشند اما نتوانید آنها را به منصه ظهور برسانید، هیچ وقت موفق نخواهید شد همگام با رقبا پیش بروید و باقی سازمانها ایمانشان را به توانایی برای ایجاد تغییرات مثبت از دست میدهند
۱۰-نوآوری باز
شبکه ایدههای نوآورانه بزرگتر از محدودههای سازمان شما هستند . آیا به دنبال ایدههای تازه از سازمانهای نوآور همکار بودهاید؟ یا از مشتریانتان؟ شما چگونه به آنها دسترسی دارید؟
منبع: Innovation management