حضور در بازار، با محصول نوآورانهای که از زمان خودش جلوتر یا عقب تر باشد چیزی جز ضرر در پی نخواهد داشت. از ین رو پرسش از زمان مناسب برای ارائه یک نوآوری مسئلهای حیاتی است. در این مقاله به این مطلب میپردازیم که چگونه میتوانید با رهنگاشت نوآوری شرکتتان به پاسخی برای این پرسش دست یابید.
رهنگاشت نوآوری، گذشته و آینده را به یکدیگر متصل میسازد
رهنگاشت نوآوری یک ابزار بسیار مفید برای توسعه یک راهبرد نوآوری است. این نقشه دانشهای گذشته را با روندهای مرتبط با آینده ترکیب میکند تا نوآوریها را که شانس موفقیت در بازار دارند را مشخص و زمانی که برای آغاز یک فعالیت نوآورانه مناسب است تعیین کند.
۱-سنجش گذشته
رهنگاشت شامل بررسی متمرکز گذشته شرکتتان است برای این که مشخص کنید به طور متوسط چقدر طول میکشد که یک محصول را با سطح و نوع خاصی از نوآوری توسعه دهید. آن نوآوریهایی که منجر به موفقیت در بازار میشوند میتوانند به صورت گرافیکی بر روی درخت نوآوری شرکت شما نشان داده شوند. از تجربههای گدشته، شما میتوانید استنباط کنید اگر امروز دست به کار توسعه یک نوآوری جدید شوید چه قدر زمان برای رسیدن به نتیجه نیاز دارید – پیش ازین که دربازار نوآوری مشابهی ظاهر شود .
۲-ارزیابی آینده
آینده در چهارچوب رهنگاشت ما از منظر تحلیل جزئی روندها، دسته بندی و جدول زمانی آنها حائز اهمیت است. به کمک بررسی آینده میتوانید استنباط کنید که چه زمانی بازار به نقطه اوج خود می رسد، یعنی زمانی که منحنی تقاضا به صورت نمایی رشد خواهد کرد.
۳-مرتبط کردن این دو، زمان مناسب برای نوآوری را تعیین میکند
با ترکیب روندهای آینده و نیازمندیهای توسعه نوآوریهای جدید، به یک بصیرت مهم برای مدیریت پروژه نوآوری دست مییابیم. به محض این که بدانید چه زمانی منحنی تقاضا به صورت نمایی رشد میکند و چقدر طول میکشد که یک نوآوری مرتبط با آن نیاز را توسعه دهید می توانید تصمیم بگیرید چه زمانی فعالیتهای توسعه ای خود را آغاز کنید.
مثال: اسکوتر
نمونه اسکوتر نشان میدهد چه مقدار ممکن است بین توسعه یک نوآوری و موفقیت واقعیش در بازار فاصله ایجاد شود. در اوایل ۱۹۱۵ کارخانه امریکایی اتوپد، اسکوتری را تولید کرد که در تصور عمومی به عنوان وسیلهای برای بازی بچهها شناخته میشد. در سال ۱۹۲۱ تولید این اسکوتر کاملا متوقف شد. در آلمان اسکوتر شرکت کراپ به عنوان اولین اسکوتر های تولید شده در آن کشور شناخته میشد. این محصول از سال ۱۹۱۹ توسط کارخانه های موتورسازی فرد کراپ فروخته می شد. اما این محصول هم مانند نمونه آمریکاییش موفق به اثبات خود در بازار نشد و فروش بسیار محدودی داشت. واقعیت این است که زمان برای اسکوترها هنوز فرا نرسیده بود . تنها تا زمان کنونی، یعنی حدود ۱۰۰ سال پس از آن دوران بودکه ما یک رونق اساسی در زمینه اسکوترها را تجربه کردیم.
نتیجه:زمان درست برای نوآوری
برای مدیریت نوآوری، ره نگاشت نه تنها یک ابزار محوری برای راهبری حوزه تحقیقات ، بلکه برای تعیین زمان صحیح نوآوری هم به کار می آید. ره نگاشت راهبرد را با مدیریت کارکردی نوآوری در هم می آمیزد و مشخصههای روشنی به دست می دهد که سفر نوآورانه باید به کدام سو هدایت گردد و بهترین موقع برای شروع نوآوری چه زمانی است.
منبع: Lead Innovation