اگر میخواهید نوآوری را در سازمانتان ایجاد کنید، پائول سالوانه پیشنهاداتی دارد که به شما کمک کند تا در این راه موفق شوید.
۱-چشم اندازی برای تغییر داشته باشید
شما نمیتوانید از تیمتان انتظار داشته باشید که نوآور باشند اگر آنها مقصدی که در حال حرکت به سمت آن هستند را ندانند. نوآوری باید هدفی داشته باشد. این بر عهده رهبران است که مسیر را روشن سازند و جهتی برای آینده ترسیم کنند. شما نیاز به یک بیانیه کلی دارید تا کارکنان نقشهی راه را از قبل بدانند و آن را به خاطر بسپارند. رهبران بزرگ زمان صرف میکنند تا چشم اندازها، اهداف و چالشها را مشخص سازند. آنها برای اعضای تیم توضیح میدهند که چرا نقش آنها برای به ثمر رسیدن چشم انداز و مواجهه با چالشها حیاتی است. آنها سرچشمهی الهام برای مردان و زناناند تا تبدیل به کار آفرینان با انگیزه بشوند و راههای نوآورانه برای دست یافتن به موفقیت بیابند.
۲- با ترس از تغییر بجنگید
رهبران نوآور به طور مستمر درباره نیاز به تغییرات صحبت میکنند. آنها رضایت داشتن از وضعیت فعلی را با اشتیاق به جاه طلبیهای بیشتر جایگزین مینمایند. « ما داریم خوب به پیش میرویم ولی نمیتوانیم در حد پیروزیهای کنونیمان باقی بمانیم: ما باید بهتر از این باشیم». آنها برای اعضای تیم توضیح میدهند که اگرچه امتحان کردن راههای جدید ریسک دارد اما متوقف شدن و سرجا باقی ماندن حتی پر مخاطرهتر هستند. آنها باید تصویری از یک آینده دلخواه ترسیم کنند که ارزش ریسک کردن را داشته باشند. این چشم انداز شامل چالشها و فرصتهاست است. تنها راهی که می توانیم چنین چشم اندازی را محقق کنیم با در آغوش کشیدن تغییرات است.
۳- همچون سرمایه گذاران خطر پذیر فکر کنید
سرمایه گذاران خطر پذیر از رویکردی استفاده میکنند که ریسک بازنده شدن را با منفعت برنده شدن به تعادل میرساند. آنها تعداد زیادی از طرحها را در نظر میگیرند. آنها با این مسئله مشکلی ندارند که بسیاری از ایدهها ناموفق خواهند بود. اینها همه درسهای مهمی هستند برای رهبران شرکتهایی که تعداد انگشت شماری از طرحهای پیشنهادی را میپذیرند و از شکست بیزارند.
۴-یک ساختار پویا برای ارائه پیشنهادها داشته باشید
ساختارهای ارائه پیشنهاد باید متمرکز، راحت برای استفاده، پاسخ دهنده و در دسترس همگان باشند. آنها حتما نباید جوایز بزرگی را برای تشویق به ارائه نظرات در نظر بگیرند. به رسمیت شناختن پیشنهادات و پاسخ دادن به آنها مهم ترین عنصر هستند. بالاتر از همه آن ها باید تعلق قلبی در همهی اعضای تیم ایجاد کنند تا با ارائه پیشنهادهای جدید طراوت و تازگی خود را حفظ کنند و در مسیر موفقیت گام بردارند.
۵- قوانین را بشکنید
برای دستیابی به نوآوریهای خارق العاده باید همهی پیش فرضهای حاکم بر چگونه بودن چیزها در محیط اطراف خود را به چالش بکشید. کسب وکار مثل ورزش دارای قوانین سخت و داوری نیست. بلکه بیشتر شبیه هنر است. پر از فرصتها برای افراد متفکری که میتوانند راههای جدید برای تولید محصولات و سرویسهای که مشتریان میخواهند بیابند.
۶- به هر نفر دو هدف بدهید
برای هر یک از افرادتان دو هدف کلیدی تعیین کنید. از آنها بخواهید که کار فعلیشان را در بهینه ترین حالتی که میتوانند انجام دهند و به طور همزمان راههای کاملا جدیدی برای انجام آن کار بیابند.کارمندانتان را تشویق کنید که از خودشان بپرسند: هدف اصلی نقش من چیست؟ خروجی که برای مشتری من ارزش واقعی دارد کدام است. آیا راه بهتری برای ارائه آن ارزش وجود دارد یا خیر؟. جواب این پرسش در بیشتر مواقع بله است اما بیشتر افراد حتی این سوال را نمیپرسند.
۷- با دیگران همکاری کنید
بسیاری از مدیران تعامل را کلیدی برای موفقیت در نوآوری می بینند. آنها میدانند که نمیتوانند تنها با تکیه بر منابع داخلیسشان کارها را پیش ببرند. بنابراین به دنبال سازمانهایی در بیرون میگردند که با آنها همکار شوند. یک مثال خوب مرسدس و سواچ است که با هم برای ساختن ماشینهای هوشمند همکاری میکنند. در این همکاری هر کدام از طرفین مهارتهای متفاوتی را به تیم اضافه مینمایند.
۸- پذیرای شکست باشید
رهبران نوآور فرهنگ آزمودن چیزهای جدید را تشویق میکنند. شما باید به افراد بیاموزید که هر شکستی یک گام به جلو در جاده موفقیت است. برای این که واقعا پیش روی کنید، باید به افراد آزادی برای نوآور بودن، آزادی برای آزمایش کردن، آزادی برای موفق شدن را اعطا کنید. و اینها همه به این معنی است که باید آزادی برای شکست خوردن را هم بپذیرید.
۹-نمونههای اولیه بسازید
افراد صنعت بانکی رویکردی خاص به ایدههای جدید دارند. « بحث نکن! امتحانش کن» شعار سازمان تامین مالی نوآوری آمریکایی است. ایدههای جدید را با هزینه کم در بخشی از بازار امتحان کنید و واکنش مشتریان را بسنجید. شما در جهان واقعی خیلی بیشتر از آزمایشگاهها و بحثهای دسته جمعی یاد میگیرید.
۱۰- پرانگیزه باشید
بر روی مهمترین چالشی که با آن مواجهاید تمرکز کنید و برای غلبه بر آن پر انگیزه عمل کنید. انرژی و انگیزه شما میتواند به جهتگیری و الهام بخشی برای دیگر اعضای تیم شما تبدیل می شود. احساس خوبی نیست که اتوبوس شرکت شما با مسافران از خود راضی و غرغرو پر بشود. شما به حامیان پرشور نیاز دارید، به کسانی که باور دارندرسیدن به مقصد واقعا ارزشمند است. اگر میخواهید الهام بخش باقی اعضا برای نوآوری باشید باید خودتان در مورد چیزی که به آن باور دارید پر انگیزه باشید و این انگیزه را هر بار که با دیگران ارتباط برقرار میکنید منتقل نمایید.
منبع: innovation managment