آیا احساس میکنید که تلاشهای شما در ایجاد نوآوری اخیرا توفیقی کسب نکرده است؟ آیا به این نتیجه رسیدهاید که تیم شما در حد توانشان ایدههای جدید و عالی تولید نمیکنند؟. اگر احساس میکنید کسب و کارتان راکد شده، قطعا میخواهید بدانید که چرا این اتفاق رخ داده و متناسب با آن تغییرات ایجاد کنید. تلاش برای نوآوری همیشه آسان و ساده نیستند و به طور مشخص برخی موانع میتوانند سر راه قرار گیرند. در ادامه به برخی موانع نوآوری میپردازیم که با شناخت آنها میتوانید جان دوبارهای به فرآیند نوآوری در در شرکت بدمید.
۱-تفکر گروهی
گاهی تفکر گروهی قاتل خاموش ایدههای نوآورانه است. این اتفاق زمانی میافتد که اعضای گروه طبق یک قانون نانوشته تنها از نظر غالب گروه پیروی میکنند. معمولاً فعال ترین عضو گروه یک ایده را مطرح کند، و هیچ کس نمیخواهد آن را تغییر دهد، و فضا به نحوی شکل میگیرد که همه در دام تفکر گروهی گرفتار میشوند. چنین وضعیتی میتواند مانع ارائه برخی از بهترین ایدهها شود.
راه حل:
به این فکر کنید که یک نفر در جلسات نقش وکیل مدافع شیطان را بازی کند!. کار این فرد سوال پرسیدن و به چالش کشیدن ایدههاست. با این کار فضا آماده میشود تا همه به شکل انتقادی فکر کنند و مهارتها کار آفرینی خودشان را اراتقا دهند. این نقش باید در جلسه به صورت چرخشی تغییر کند.
۲- فرسودگی
اگر بخواهید همیشه با تمام توان حرکت کنید فرسودگی اجتناب ناپذیر است و میتواند منجر به مرگ تفکر خلاق شود. خلاقیت قطعاً یک بخش ضروری در فرآیند نوآوری است و تیم ها نیازمند آنند که زمانی برای آزاد سازی ذهنشان داشته باشند تا به سبک خودشان به خلاقیت دست یابند. برخی از افراد نمیتوانند بهترین ایدههایشان را پشت میزکارشان خلق کنند و برای کارایی بهتر نیاز به زمان استراحت مناسب دارند.
راه حل:
به تیم تان کمی فضای تنفس بدهد. اگر شرکت شما محیطی است که پرکاریِ بیش از اندازه کارکنان را مورد اغماض قرار میدهد الان وقت آن است یک قدم به عقب بروید و به این مشکل بپردازید. سعی کنید همه را متقاعد کنید که زمان لازم برای استراحت را به خود اختصاص دهند. حتی راه حلهای مثل دورکاری در برخی از اوقات میتواند به بهبود جریان خلاقیت کمک کند. طبق تحقیقات، افرادی که از خانه کار میکنند ۲۵ درصد سطح استرس کمتری دارند و وفاداری آنها به شرکت ۷۶ درصد بیشتر است که شرایط ایدهآلی برای تشویق به نوآوری است.
۳- کمبود منابع:
برخی از اوقات نبود الهام و ایده جدید مانع نوآوری نیست، بلکه کمبود پول یا نیروی انسانی منجر به این اتفاق میشود. وقتی تیمهای نوآوری با کمبود منابع روبرو باشند، خیلی دشوار است که هیچ ایده جدیدی تولید شود و به مرحله اجرا برسد.
راه حل:
تلاش کنید اهمیت نوآوری را برای همه بخشهای سازمان روشن کنید، و برای افزایش منابع رایزنی کنید . راه حلهای دیگری هم وجود دادر که میتوانید استفاده کنید – مثل جستجوی دیگر بخشهای سازمان برای پیدا کردن ایدههای جدید- اما سطح زیرین همه اینها آن است که نوآوری مهم است و باید به اندازه کافی منابع و پرسنل برای تبدیل ایدهها به درآمد وجود داشته باشد.
۴-اعتماد ناکافی
اعتماد یک بخش مهم برای هر ابتکار تجاری است، اما در تلاشهای نوآورانه ضروری است. وقتی بین اعضای تیم به صورت جزئی و سازمان به صورت کلی اعتماد وجود نداشته باشد، ایدههای پر ریسک تر هیچ وقت رنگ روز را نمیبینند. بدون اعتماد، شکست خوردن به یک اتفاق پر خطر تبدیل میشود و هیچ وق به عنوان یک بخش عادی از فرآیند نوآوری پذیرفته نمیشود. در حالی که برخی از اوقات، پر خطرترین ایدهها با بیشترین احتمال شکست، بهترین ایدهها از آب در میآیند.
راه حل:
افراد را تشویق کنید که از منطقه آسایش خود پا را فراتر بگذارند و برای همه روشن کنید که شکست یک بخش عادی فرآیند است و هیچ کس به خاطر آن مواخذه نمیشود.
۵- متوقف شدن در سطح ایده پردازی
ایده داشتن عالی است، ولی ایدهها باید با عمل و کار کارکنان الهام بخش و فعال پشتیبانی شوند. برخی از بهترین تکنیکها مدیریت فرآیندها ایدهها تنها به اندازه عملی و فعالیت که بعد ازآن انجام میشوند ارزشمندند. مرگ ایدهها بدون اجرایی شدن یک ایراد فرآیند نوآوری است که باید از آن احتراز شود.
راه حل:
داشتن یک فرآیند مشخص از ایده پردازی تا زمان اجرایی شدن آنها ضروری است. افراد باید بدانند که ایدههایشان جدی گرفته میشود و اگر متناسب با شرایط سازمان باشد اجرایی میشوند.
۶- رفتار سوگیرانه
متاسفانه برخی از مدیران اهمیت شنیدن نظرات گوناگون را درک نمیکنند. بعضی از اوقات، رفتار سوگیرانه مدیران میتواند در مقابل نوآوری قرار گیرد، مدیران تنها به نظرات برخی از کارکنان اولویت میدهند و باقی را برای صحبت کردن تشویق نمیکنند. ایدههای کمتر با تنوع پایین در بلند مدت منجر به راکد شدن فرآیند نوآوری میشود.
راه حل:
نیروهای کاری متنوع استخدام کنید، و مطمئن شوید که همه در فعالیتها مشارکت میکنند. در جلسات، تنها منتظر پر صحبت ترین و فعالترین افراد نباشید. قبل از جلسه به چندین نفر برای ارائه ایده مسئولیت دهید و از همه بخواهید نظرات مثبت و منفی خود را در مورد ایده های مطرح شده بیان کنند. خیلی مهم است که همه شانس مشارکت داشته باشند و ایده ها با دقت بررسی شوند.
منبع: https://innovationmanagement.se/